websiteoptimalisatie

Meer uit je website halen? 3 tips!

Dat je bedrijf voor een groot gedeelte afhankelijk is van het internet hoeven we je vast en zeker niet meer te vertellen. In de huidige digitale samenleving komt bij veel bedrijven een groot gedeelte van de nieuwe klanten binnen via de website. Geldt dat voor jou (nog) niet? Dan is het hoog tijd om je website te optimaliseren. Want met een website die niet up-to-date is laat je simpelweg omzet liggen! We geven je in deze blog daarom drie handige en direct toepasbare tips om het maximale uit jouw website te halen.

Zorg voor goede content

Nog te vaak wordt de meerwaarde van goede teksten onderschat. ‘Een website moet er toch vooral professioneel uitzien, met mooie beelden en een gaaf design’, dat is de heersende gedachte. Maar jouw bezoekers zijn vooral op zoek naar informatie en wanneer ze op warrige, niet-inhoudelijke teksten stuiten, zullen ze de site al gauw verlaten. Laat staan wanneer deze ook nog eens bomvol staan met spelfouten. Goede content creëert vertrouwen. Ben je zelf niet zo’n ster in schrijven, overweeg dan om een professionele tekstschrijver in te huren.

Besteed aandacht aan metadata

Het gros van je bezoekers zal je site weten te vinden op Google. Maar wat krijgen zij eigenlijk te zien wanneer jouw pagina’s verschijnen in de zoekresultaten? Dit kun je zelf beïnvloeden door het invullen van goede metadata. Dit zijn de paginatitel en meta-omschrijving die, als ze aan de voorwaarden voldoen, worden overgenomen in de zoekresultaten. Zorg voor een titel en omschrijving die niet te kort en niet te lang zijn (houd zo’n 400 pixels aan voor de titel en 800 voor de omschrijving), die het belangrijkste zoekwoord en je bedrijfsnaam bevatten en bij voorkeur wervend zijn. Vul je deze gegevens niet in, dan neemt Google op eigen initiatief een stukje tekst van de betreffende pagina over. Grote kans dat dit niet precies vertelt waar de pagina over gaat, waardoor potentiële bezoekers niet worden verleid om op jouw zoekresultaat te klikken.

Analyseer je bezoekcijfers

Google heeft enkele handige gratis tools waarmee je kunt analyseren op welke manier je bezoekers jouw website weten te vinden. Komen ze via social media, via Google of tikken ze meteen jouw URL in? Op welke pagina’s komen ze meestal binnen? Wat is hun geografische locatie? Welke zoekwoorden gebruiken ze? Met Google Analytics en Google Search Console krijg je antwoord op deze en veel meer andere interessante vragen.