TIC narrowcasting

Narrowcasting: ideaal persoonlijk communicatiemiddel

TIC narrowcasting is een communicatiemiddel dat de laatste jaren vrijwel onopgemerkt een grote populariteitsgroei heeft doorgemaakt. De basis van narrowcasting is het verstrekken van informatie aan een selecte groep mensen; mensen van wie verondersteld wordt dat ze ook echt iets aan die informatie hebben. Dit is het tegenovergestelde van broadcasting. Daarbij kun je je indenken dat een paar miljoen mensen hetzelfde tv-programma kijken en in de pauze ook dezelfde reclames te zien krijgen, terwijl deze reclames dan natuurlijk lang niet voor alle kijkers ook echt interessant zijn. Om je een beter idee te geven waar veel gebruik wordt gemaakt van narrowcasting, worden hieronder een paar veel voorkomende voorbeelden genoemd en beschreven.

TIC narrowcasting

Gemeentehuizen

Een vorm van narrowcasting waar bijna iedereen in Nederland wel eens mee te maken heeft gehad kom je tegen in gemeentehuizen. Of beter gezegd, in de wachtkamers daarvan. In deze wachtkamers wordt informatie getoond over wachttijden en wie wanneer aan de beurt is. Ondertussen word je meestal afgeleid door bijvoorbeeld korte nieuwsberichten of weersvoorspellingen.

Winkels

In winkels kom je het steeds meer tegen. Via kleine beeldschermen worden bepaalde producten extra onder de aandacht gebracht. Dit kan voor al het publiek van de winkel bestemd zijn, maar het kan ook zijn dat een verkoper een schermpje gebruikt om jou extra goed kennis te laten maken met een product. In allerlei soorten winkels komt dit voor. Te denken valt aan autozaken, kledingwinkels en telefoonwinkels.

Hotels en vakantieparken

Narrowcasting kan in de toeristische sector ook van toegevoegde waarde zijn. Gasten die zich op de bonnefooi bij de receptie van een hotel of een vakantiepark melden, kunnen bij deze receptie via een beeldscherm gemakkelijker geholpen worden. Natuurlijk kun je zodoende via gelikte foto’s en presentaties de wat betere (en dus duurdere) kamers of accommodaties proberen te verhuren. Bij aankomende gasten die al een boeking hebben heb je via narrowcasting, als je het goed doet, meer kans om producten bij te verkopen.

TIC narrowcasting

Onderwijs

Jaren geleden was het op veel middelbare scholen en onderwijsinstellingen normaal dat roosters en roosterwijzigingen op een centraal punt op een bord werden geschreven. Ook via geprinte lijsten kon deze informatie gedeeld worden. Uiteraard brachten deze methodes ongemakken met zich mee. Daarom zie je steeds meer dat onderwijsinstellingen narrowcasting inzetten. Via beeldschermen is nuttige informatie voor alle leerlingen even goed bereikbaar. Bovendien kan informatie onmogelijk door iets te inventieve leerlingen worden aangepast.

Zorginstellingen

In zorginstellingen zoals ziekenhuizen, tandartspraktijken en huisartspraktijken heeft de narrowcasting methode ongeveer dezelfde uitwerking als bij gemeenten. Ook hier tref je ze veelvuldig aan in wachtruimtes. Zeker in ziekenhuizen zijn beeldschermen bijna niet meer uit wachtkamers weg te denken. Wachtenden kunnen zo worden geïnformeerd over de wachttijd. Zeker in een ziekenhuis geeft dat enige rust. Omdat in ziekenhuizen natuurlijk toch soms een wat bedrukte stemming hangt, kiest men er vaak voor informatie over wachttijden af te wisselen met wat luchtig nieuws. Denk daarbij aan nieuws uit de sport- of entertainmentwereld en weerberichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *