valkuilen online marketing strategie opstellen

Online marketing strategie opstellen: 4 valkuilen

Het laatste decennium is online marketing voor veel ondernemingen, groot en klein, de belangrijkste tak van marketing geworden en Google is absoluut onmisbaar. Online marketing is een echt vak en specialisme, terwijl veel ondernemers het nog zien als iets dat ze er even bij doen. Steek jij veel tijd en energie aan het genereren van leads of conversies via online marketing maar blijven de resultaten achter? Door je bewust te zijn van deze 4 valkuilen stel jij een online marketing strategie op die werkt.

Niet weten wat online marketing is

Dit klinkt je misschien gek in de oren, maar veel ondernemers kunnen geen precies antwoord geven op de vraag: wat is online marketing? Online marketing is dan ook een zeer breed begrip, wat neerkomt op het promoten van jouw product of dienst via het internet. Dit kan op allerlei manieren en via allerlei kanalen, waardoor online marketing uiteenvalt in onder andere content marketing, social media marketing, zoekmachine optimalisatie en search engine advertising.

Gebrek aan visie

Online marketing kan je op ontzettend veel manieren inzetten, voor gigantisch veel doeleinden. Een succesvolle strategie begint dus met het bedenken van jouw doel. Wil jij leads genereren, inzicht krijgen in klantbehoeftes of meer directe contactmomenten met klanten creëren? Als jij niet weet wat het doel precies is, is dat ook niet duidelijk voor je doelgroep en zullen je inspanningen niet veel opleveren.

Je doelgroep niet goed kennen

Weet jij binnen een minuut te vertellen wat de doelgroep van jouw bedrijf is? Is dit een enkele doelgroep of richt je je tot meerdere doelgroepen? Welke oplossing bied jij voor deze doelgroep? Weet je wat hun problemen zijn? En hoe ga jij ze verder helpen met jouw product of dienst? Alleen informatie zenden werkt niet bij online marketing. Mensen worden overspoeld met duizenden boodschappen per dag. Door duidelijk waarde toe te voegen voor jouw doelgroep kun je jezelf onderscheiden. Een goed voorbeeld hiervan is de samenwerking met influencers. Dit werkt alleen als de samenwerking tussen jouw bedrijf en een bepaalde doelgroep logisch is. Zo komen er steeds meer duurzame influencers die niet perse samenwerken voor het geld, maar om hun eigen idealen te promoten en onderstrepen.

Daarnaast richten veel marketeers zich enkel tot de meest voor de hand liggende doelgroep, waardoor je veel leads misloopt. In je marketing strategie besteed je veel aandacht aan het opstellen van diverse buyer persona’s die gebaat zijn bij jouw producten en/of diensten, hoe je ze gaat bereiken en waar ze gevoelig voor zijn.

Resultaten niet (of niet juist) meten

In je strategie neem je ook op wat je gaat meten en wanneer je tevreden bent met de uitkomst. Stel KPI’s (key performance indicators) op zodat je weet wat jouw inspanningen je opleveren. Afhankelijk van jouw business bekijk je het effect van de verschillende kanalen en inspanningen maandelijks, wekelijks of zelfs dagelijks. Zo zie je wat wel en niet werkt en kun je tijdig bijsturen. Heb jij hier zelf de tijd niet voor? Een online marketing bureau kan je verder helpen om het optimale resultaat te behalen.